Bukit Kutu


Assalamualaikum wrt. wbt.

Hai I'm back again to share my hiking stories. Heheh. This one is going to be about Bukit Kutu or boleh panggil Gunung Kutu jugak sebab tinggi dia adalah 1090 meter dari paras laut. Bukit Kutu was located at Kuala Kubu Bharu which the entrance is via Kampung Orang Asli at Sungai Pertak. Same entrance to hike Gunung Rajah, Lata Medang and Lata Makau. Next entry kita cerita the other three okay.

Alright, nak recall balik berapa kali dah naik Bukit Kutu ni. Hmm ok tak ingat. Lebih tiga kali rasanya. Sebab Bukit Kutu dekat dan The Last Minute Trekkers (LMT) mmg suka pergi sini. Masa tu pergi masa tahun 2016 dan awal tahun 2017.


Ni la ahli LMT. Cepet, Lengah dan Alimi. Ada lagi sorang takde dalam gambar, si Cein.

Selalu pagi-pagi I lah yang akan kejutkan dorang ni bangun. Dan terhasil lah trip dan selalunya akan sampai sini kat starting point dalam pukul 9 pagi. Sempat breakfast dekat Yarang makan roti canai apa semua la ni. Masa nak masuk Kampung Orang Asli Sungai Pertak ni kena charge RM1 seorang tak silap. Dah parking dengan selamat start hiking la apa lagi. Mmg dapat parking jauh sebab datang lewat bila sampai banyak betul kereta yela bukan pergi Bukit Kutu je kat situ pergi yang other three tu pun ada jugak. 

Kat bawah tu pun kalau tiba-tiba rasa malas nak hiking, boleh je berendam dekat Sg. Pertak bawah tu ada je port yang cantik untuk mandi manda. Trail Bukit Kutu ni dia ada simpang-simpang dia. Kalau first time datang baiklah ada kawan yang dah datang untuk guide. For starting akan jumpa hanging bridge macam kat bawah ni.


Then, akan jumpa lagi bridge macam ni tapi dah roboh eh kita panggil hehe but still besi dia ada lagi just dah ada dalam sungai so basah jugak lah kasut nanti bila nak crossing sini. After walking few minutes macam tu akan jumpa lah simpang nanti ambil simpang yang kanan kot. Heheh nanti check balik weh untuk meneruskan perjalanan ke Bukit Kutu. 

Ni river yang broken bridge tu kalau nak basah kasut awal cross je la. Best kan main air..

Uish perah otak jugak nak ingat balik trail Bukit Kutu ni. Huhu lama dah tinggal.. rinduuuu.. 
Okay dah, seingat I ambil masa dalam 3 ke 4 jam lebih jugak nak sampai puncak sebab mmg trip sepak daun je kat sini. Takde nak rushing. Sampai summit dalam pukul 1 lebih macamtu. Eh nanti sepanjang jalan nak naik ni ada la banyak checkpointnya tapi I dan tak berapa pasti kang ada orang baca kang I salah info dah kan susah nanti orang. Haa..

Dorang panggil ni checkpoint Batu Tedung sebab bentuk batu ni macam ular tedung. k

Tu antara checkpoint yang I ada gambar. Gambar banyak ambil masa dekat summit je.


On top boulder of Bukit Kutu.

Okayy. I gayat sebenarnya.



Gambar campur-campur. Masukkan mana yang ada dalam folder simpanan.

Before naik boulder ni ada kawasan lapang kalau nak camping. Dan dekat area situ jugak ada jalan untuk ke tapak bangunan lama or kalau ada baca sejarah Bukit Kutu ni ada rest house masa zaman penjajahan British dulu.








Remnants of an old colonial bungalow, about 15 minutes from the peak of Bukit Kutu. Built by the British as a rest house for English servants a long time ago..

I guess that's all I have for Bukit Kutu. Nak repeat of course but kena sedar diri dah anak kecil yang masih dalam fasa nak berkepit dengan maknya 24 jam. Definitely dengan geng hiking masuk air ni.

From right we have Cepet, Lengah, Muiz and Alimi at the back.


As we all made known, semua tempat ada je 'benda' yang kita tak nampak lagi-lagi dalam hutan dan mmg hutan tu pun tempat tinggal dorang. Bukit Kutu pun ada je timbul kes-kes pendaki sesat, hilang dan sebagainya. So I nak pesan pada yang baca entry ni even nak pergi mana pun jagalah batas, jaga perlakuan dan percakapan kita. Niat dalam hati nak taddabur alam dan beriadah or niat yang elok-elok. InsyaAllah Allah jaga. Dann pokok ke daun ke pape ke yang pelik-pelik jangan la petik, cabut or musnahkan ke apa. Jaga-jaga dan hati-hati ya. Ha sampah jgn lupa bawa balik dan sayangilah hutan kita. 

Okay then, until next entry! xoxo





No comments